Na snímke záchranári zasahujú po zrážke cyklistu s električkou. FOTO: TASR/KR PZ v Bratislave
Ešte v nedeľu ráno informovalo prostredníctvom tlačovej agentúry mediálne oddelenie Dopravného podniku Bratislava o vykonaní 8 500 jázd linky číslo 3 na novej petržalskej radiále a o tom, ako veľmi je pre ľudí atraktívna.
Hovorca Dopravného podniku Bratislava Jozef Vozár zároveň spomenul, že na jedenástich križovaniach, ktoré sú vždy potencionálnym kolíznym miestom na trati, sa doposiaľ stala len jedna škodová udalosť s vinou cudzieho účastníka, ktorá spôsobila zdržanie premávky na približne desať minút.
„DPB pri električkových tratiach dlhodobo požaduje minimalizáciu počtu priecestí s cieľom zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. Výsledný počet priecestí je však vždy kompromisom medzi požiadavkami viacerých strán,“ poznamenal Vozár.
Zároveň v tlačovej správe apeloval na všetkých účastníkov cestnej premávky vrátane cyklistov a chodcov, aby dodržiavali pravidlá a cez križovatky prechádzali bezpečne.
Neubehlo ani pár hodín a petržalská električka zabíjala.
Na vine zrejme nepozornosť cyklistu
V nedeľu poobede, presne štyri týždne po spustení novej električkovej radiály do prevádzky, došlo k stretu 85-ročného dôchodcu na bicykli so súpravou na jednom z priecestí neďaleko nákupného strediska.
Stret cyklistu s niekoľko desiatok ton vážiacim kolosom mal fatálne následky. Zvrátiť sa to nepodarilo ani privolaným záchranárom, ktorí boli na mieste vo veľmi krátkom čase, no po dlhých minútach oživovania museli konštatovať smrť.
V tlačových oddeleniach hlavného mesta a Dopravného podniku Bratislava zavládlo ticho, no na internete sa rozpútala až ohlušujúca diskusia a hľadanie vinníka. Viacerí diskutujúci spomínali električku jazdiacu po nedokončenej a neskolaudovanej trati v predčasnom užívaní, nedostatočné vodorovné či zvislé dopravné značenie, absenciu semaforov a rovnako aj ďalšie prvky, ktoré by na miestach križovaní zvyšovali bezpečnosť cyklistov, ale aj chodcov.
Potrebné svetlo do prípadu vniesla až bratislavská polícia, ktorá zverejnila krátky záznam priamo z kabíny vodiča dráhového vozidla. Video preukazuje, že cyklista vošiel električke do dráhy. A urobil tak zrejme bez toho, aby sa ubezpečil, že je jazda cez priechod bezpečná.
Polícia zároveň dôrazne upozornila, že električka má podľa pravidiel cestnej premávky vždy prednosť, a to aj pre cyklistov a chodcov. Deje sa tak najmä z toho dôvodu, že električka je špecifické vozidlo, ktoré sa pohybuje po koľajniciach a nedokáže náhle zmeniť smer ani rýchlo zastaviť.
Bezpečnostné prvky – je ich dostatok?
Hoci je z videozáznamu zrejmé, že cyklista vošiel električke do dráhy, definitívne závery z tejto tragickej udalosti poskytne až policajné vyšetrovanie. Už dnes sa však môžeme pýtať, či sa v okolí petržalskej trate nachádza dostatočné množstvo bezpečnostných prvkov, ktoré by vedeli podobným zbytočným tragédiám z nepozornosti do budúcna zabrániť.
Najviac by k bezpečnosti dopomohlo, ak by bola električková trať navrhnutá a postavená ako mimoúrovňová a chodci, cyklisti a vozidlá by sa s ňou vôbec nekrižovali. Plakať nad rozliatym mliekom už však nechceme, rozhodnutia zodpovedných ľudí, ktoré sa dnes môžu javiť ako chyba, už totiž nezvrátime. Priestor tu predovšetkým je na opravu a vylepšenia.
Diskusia k článku
9
jen
Pred 11 hodinami
Chodci, cyklisti a kolobežkári zhlúpli. Môže za to prehnaná snaha o ich ochranu. Všetci musia dávať pozor, len oni nie.
Miloš
Pred 9 hodinami
Primátor Valo a jeho kohorta sa riadia predovšetkým marketingovými PR princípmi. Skutočná bezpečnosť obyvateľov Bratislavy by stála ďalšie peniaze, ktoré Valo a spol. radšej využijú niekde inde, kde ich bude viac vidieť - napríklad na ďalšie kvetináče na uliciach. Bezpečnosť nie je pre Vala dôležitá - pokiaľ neprináša politické body.
zvýrazňovač
Pred 6 hodinami
Predstavte si, že by všade boli hliadky, sankcionujúce nepovolených cyklistov na chodníkoch. Ľudia by kričali "policajný štát!". Lamentujeme nad nehodami, ale len malé percento je ochotné začať od seba. Hoci len nevchádzať bicyklom na chodník, ak sa nejedná o doprovod detí pod 12 rokov. Ísť kolobežkou po chodníku predpísaných 5 km/h (alebo ju už rovno tlačiť). Áno, mnohým z toho vyjde, že by sa im zrazu neoplatilo ten bicykel alebo kolobežku použiť. Ale to je o pokore zahodiť vlastné predstavy, ak sú v rozpore s realitou. A tiež, predovšetkým viera dáva ľuďom silu rešpektovať pravidlá, keďže sú od Boha. (List Rimanom, 13. kapitola.) Väčšina ľudí to meria len podľa seba samých, to je maximum ich poznania (prípadne ochoty voči pravde). Preto vnútorná disciplinovanosť stále bude fungovať len trochu, nikdy nie dostatočne.
Politici pre koniec ukrajinského konfliktu našli frázu: musí to byť spravodlivý mier. Ivan Hoffman tvrdí, že je to len iné pomenovanie pre dôstojnú kapituláciu.
Diskusia k článku
9jen
Pred 11 hodinami
Chodci, cyklisti a kolobežkári zhlúpli. Môže za to prehnaná snaha o ich ochranu. Všetci musia dávať pozor, len oni nie.
Miloš
Pred 9 hodinami
Primátor Valo a jeho kohorta sa riadia predovšetkým marketingovými PR princípmi. Skutočná bezpečnosť obyvateľov Bratislavy by stála ďalšie peniaze, ktoré Valo a spol. radšej využijú niekde inde, kde ich bude viac vidieť - napríklad na ďalšie kvetináče na uliciach. Bezpečnosť nie je pre Vala dôležitá - pokiaľ neprináša politické body.
zvýrazňovač
Pred 6 hodinami
Predstavte si, že by všade boli hliadky, sankcionujúce nepovolených cyklistov na chodníkoch. Ľudia by kričali "policajný štát!". Lamentujeme nad nehodami, ale len malé percento je ochotné začať od seba. Hoci len nevchádzať bicyklom na chodník, ak sa nejedná o doprovod detí pod 12 rokov. Ísť kolobežkou po chodníku predpísaných 5 km/h (alebo ju už rovno tlačiť). Áno, mnohým z toho vyjde, že by sa im zrazu neoplatilo ten bicykel alebo kolobežku použiť. Ale to je o pokore zahodiť vlastné predstavy, ak sú v rozpore s realitou. A tiež, predovšetkým viera dáva ľuďom silu rešpektovať pravidlá, keďže sú od Boha. (List Rimanom, 13. kapitola.) Väčšina ľudí to meria len podľa seba samých, to je maximum ich poznania (prípadne ochoty voči pravde). Preto vnútorná disciplinovanosť stále bude fungovať len trochu, nikdy nie dostatočne.