Pápež Lev XIV. slúži špeciálnu svätú omšu za ochranu stvorenia v Castel Gandolfo. Foto: Backgrid USA / Profimedia
V pondelok 18. augusta dorazil do Bogoty, hlavného mesta Kolumbie, kde sa konalo stretnutie biskupov Ekleziálnej konferencie Amazónie, list z Vatikánu. Jeho obsahom bolo posolstvo pápeža Leva XIV., v ktorom pontifik biskupom ďakoval za ich prácu a zároveň zdôraznil tri priority, ktoré by malo mať prebiehajúce stretnutie: „poslanie cirkvi hlásať evanjelium všetkým“, „spravodlivé zaobchádzanie s ľuďmi“ a „starostlivosť o spoločný domov“.
Aj keď posledný bod nápadne pripomína rétoriku Levovho predchodcu, pápeža Františka, komentátori si všímajú, že je tu predsa len jeden významný rozdiel. Lev totiž list zakončil slovami:
„Nemenej zrejmé je právo a povinnosť starať sa o domov, ktorý nám Boh Otec zveril ako starostlivým správcom, aby nikto nezodpovedne neničil prírodné bohatstvo, ktoré svedčí o dobrote a kráse Stvoriteľa, a aby sa nikto nepodriaďoval prírode ako otrok alebo jej uctievač, lebo veci nám boli dané, aby sme dosiahli náš cieľ, ktorým je chváliť Boha a tak dosiahnuť spásu našich duší.“
List teda obsahuje varovanie pred tým, aby sa človek nestal akýmsi „uctievačom prírody“.
Kauza Pachamama
Pri tejto príležitosti viaceré médiá pripomínajú incident z októbra 2019, keď bola po pomerne búrlivom zasadnutí Amazonskej synody do Vatikánskych záhrad a neskôr aj do Baziliky svätého Petra prenesená socha takzvanej Pachamamy. Tá zobrazuje bohyňu plodnosti z Južnej Ameriky, ktorá je podľa mytológie Inkov nazývanou Matka Zem. Toto počínanie vyvolalo silnú kritiku a skončilo sa incidentom, po ktorom skončila spomínaná socha v rieke Tiber.
Jadro kontroverzií spočívali v tom, že Pachamama je pôvodné pohanské inkské božstvo a dnes je okrem úcty k prírode symbolom aj jej zbožšťovania. Pritom podľa katolíckej náuky existuje len jeden Boh a Zem či príroda sú iba jeho dielom. Panteizmus, teda zbožšťovanie prírody či jej úkazov, je preto chápaný ako pohanská praktika, ktorá odporuje katolíckej viere.
To teraz pripomína napríklad text v anglickom The Catholic Herald, ktorý udalosť dáva do kontrastu s výrokom pápeža Leva, ktorý varuje pred uctievaním prírody a odmieta robiť z ekológie nový kult, čím podľa autora textu Niwa Limbua „opravil“ incident s Pachamamou bez toho, aby ho menoval.
Teologická jasnosť
Enrique Villegas z portálu Zenit si taktiež všíma, že dochádza k štýlovému posunu, keďže pápež František často oslovoval takéto zhromaždenia vrelými osobnými prejavmi a videoodkazmi. „Lev XIV. zvolil odstup a rozhodol sa pre doktrinálne presný telegram doručený prostredníctvom štátneho sekretára. Ak František v mene pastoračnej blízkosti stieral hranice, Lev ich v mene teologickej jasnosti sprísňuje,“ uvádza vo svojom texte Villegas.
Diskusia k článku
1
The Jackdaw of Rheims
Pred 29 minútami
...tomuto pápežovi jednoducho treba dať čas... taký jeden rok, potom budú veci jasnejšie... ja si želám, aby nebol až natoľko "dalajlámistický" ako jeho predchodca František... je to v prvom rade Kristov námestník, to by sa malo podľa mňa odzrkadľovať aj v každom jeho prejave... zatiaľ sa mi Lev javí tak, že v porovnaní s Františkom nemá taký dar kvetnatej reči a úderných metafor, obsahovo je to však OK, jeho služba môže mať kvality v inej oblasti... a ak by sa veľmi chcel podobať na Františka, tak by si asi zvolil meno František II. alebo Ján XXIV., veď František sa verejne vyjadril, že si želá Jána XXIV...
Politici pre koniec ukrajinského konfliktu našli frázu: musí to byť spravodlivý mier. Ivan Hoffman tvrdí, že je to len iné pomenovanie pre dôstojnú kapituláciu.
Viacerí poslanci a ľudia z tábora primátora sú aj zamestnancami hlavného mesta. Vallo pritom trafiky pre záujmové skupiny v minulosti odmietal a kritizoval.
Nezmeníme, že z kráľa Štefana sa v 19. a 20. storočí stal maďarský národný svätec. Môžeme však maďarský historický výklad trochu poopraviť. Píše Martin Homza.
Diskusia k článku
1The Jackdaw of Rheims
Pred 29 minútami
...tomuto pápežovi jednoducho treba dať čas... taký jeden rok, potom budú veci jasnejšie... ja si želám, aby nebol až natoľko "dalajlámistický" ako jeho predchodca František... je to v prvom rade Kristov námestník, to by sa malo podľa mňa odzrkadľovať aj v každom jeho prejave... zatiaľ sa mi Lev javí tak, že v porovnaní s Františkom nemá taký dar kvetnatej reči a úderných metafor, obsahovo je to však OK, jeho služba môže mať kvality v inej oblasti... a ak by sa veľmi chcel podobať na Františka, tak by si asi zvolil meno František II. alebo Ján XXIV., veď František sa verejne vyjadril, že si želá Jána XXIV...