Spoločnosť Meta, ktorá vlastní Facebook, Instagram, Threads a Whatsapp, v piatok ohlásila, že zakáže politickú reklamu na jej sieťach. Zákaz by mal platiť od začiatku októbra 2025 a týkať sa bude iba štátov Európskej únie.

Dôvodom je nariadenie EÚ o transparentnosti a cielení politickej reklamy (TTPA). To síce podpísali už v marci 2024, ale plnú účinnosť nadobudne 10. októbra 2025.

Zatiaľ čo niektorých komentátorov zákaz politickej reklamy na našich najpoužívanejších sociálnych sieťach potešil, jeden detail unikol pozornosti väčšiny.

Meta totiž nezakazuje iba politické reklamy, ale aj platenú propagáciu príspevkov týkajúcich sa spoločenských otázok, v jazyku firmy „social issues“.

Reklama na Facebooku a Instagrame funguje tak, že vytvoríte príspevok. Ten sa môže skladať z textu, obsahovať link, video alebo fotografiu. A po vytvorení si zaplatíte. Čím viac peňazí na propagáciu príspevku dáte, tým viac ľudí ho na sieti uvidí.

Keď máte v ostatnom čase pocit, že na Facebooku vidíte samé reklamy, môžete sa poďakovať práve tomuto mechanizmu. A zatiaľ čo donedávna si okrem rakúskych obchodov s potravinami mohol svoj príspevok za peniaze spropagovať takmer ktokoľvek, od októbra tomu bude inak.

Kto, okrem politikov alebo politických kandidátov, už nebude môcť zaplatiť za vyššiu viditeľnosť svojich príspevkov, bude záležať aj od definície „social issues“.

Takto o nich hovorí spoločnosť Meta: „Sociálne otázky sú citlivé témy, o ktorých sa veľa diskutuje, ktoré môžu ovplyvniť výsledok volieb alebo viesť k existujúcej alebo navrhovanej legislatíve/súvisieť s ňou.“

Ide o ohromne širokú definíciu.

Kričí z toho napríklad aj téma ukotvenia hodnotových tém do slovenskej ústavy. K návrhu zákonov predsa môže viesť takmer všetko. V rozdelenej spoločnosti má tiež čokoľvek potenciál stať sa citlivou témou. Ako cyklotrasa na Vajanského ulici v Bratislave, ktorá rozhádala polovicu mesta.