Dnes sa začína adventné obdobie, ktorý je časom očakávania a prípravy na Vianoce, teda narodenie Ježiša Krista. V Markeri pri tejto príležitosti publikujeme starší text pápeža Benedikta XVI., ktorý predniesol počas vešpier prvej adventnej nedele v sobotu 28. novembra 2009 v Bazilike svätého Petra.
Drahí bratia a sestry,
touto bohoslužbou vešpier vstupujeme do liturgického obdobia adventu. V biblickom čítaní, ktoré sme počuli a ktoré je z Prvého listu Solúnčanom, apoštol Pavol povzbudzuje, aby sme sa pripravili na príchod nášho Pána Ježiša Krista (5,23) a s pomocou Božej milosti sa zachovali v bezúhonnosti. Pavol používa práve slovo príchod, latinsky „adventus”, od ktorého pochádza termín advent.
Zamyslime sa krátko nad významom tohto slova, ktoré by sme mohli preložiť ako „prítomnosť” alebo „príchod”. V jazyku antického sveta to bol výraz používaný k označeniu príchodu významného človeka, návštevy kráľa či cisára v nejakej provincii.
Mohol však znamenať aj príchod božstva, ktoré vychádza zo svojej skrytosti, aby zjavilo svoju moc alebo sa sprítomnilo v bohoslužobnom kulte. Kresťania prijali slovo advent, aby ním vyjadrili svoj vzťah k Ježišovi Kristovi. Ježiš je Kráľ, vstúpil do tejto chudobnej provincie nazývanej zem, aby navštívil všetkých. Pri slávnosti svojho príchodu dáva účasť na liturgickom stretnutí tým, ktorí v neho veria, ktorí veria v jeho prítomnosť.
Slovom „adventus” sa chce vlastne povedať: Boh je tu, nevzdialil sa zo sveta, nenechal nás samých. Aj keď ho nemôžeme vidieť či dotknúť sa ho, ako je to možné u vecí, ktoré vnímame telesnými zmyslami, on tu je a prichádza rôznymi spôsobmi, aby nás navštívil.
Význam vyjadrenia „advent“ obsahuje aj význam „visitatio“, ktorý znamená v jednoduchom a vlastnom zmysle slova „návštevu“. V tomto prípade ide o návštevu Boha. On vstupuje do môjho života a chce sa na mňa obrátiť.
Z každodenného života máme všetci skúsenosť, že máme málo času na Pána a málo času aj pre seba. Dochádza k tomu, že sme celkom pohltení „činnosťou“. Nie je snáď pravdou, že často je to práve aktivita, ktorou sme posadnutí, spoločnosť s jej rozmanitými záujmami, ktoré majú monopol na našu pozornosť? Nie je azda pravdou, že venujeme veľa času zábave a rozptýleniu najrozličnejšieho druhu? Niekedy nás tie veci strhnú.
Advent, toto výrečné liturgické obdobie, ktoré začíname, nás pobáda zastaviť sa v mlčaní a vnímaní prítomnosti. Je to výzva, aby sme pochopili, že jednotlivé udalosti dňa sú znameniami, ktoré nám dáva Boh, znameniami pozornosti, ktorú prejavuje každému z nás. Ako často nám Boh dáva vnímať niečo zo svojej lásky. Bolo by krásnym a spásonosným úkonom nášho života, viesť si akýsi vnútorný denník tejto lásky.
Advent nás pobáda a povzbudzuje ku kontemplácii prítomného Pána. Nemala by nám snáď istota jeho prítomnosti pomáhať vidieť tento svet inými očami? Nemala by nám pomáhať chápať celú našu existenciu ako „návštevu“, ako spôsob, ktorým On môže prísť k nám, aby nám bol v každej situácii nablízku?
Ďalším základným prvkom adventu je očakávanie. Očakávanie, ktoré je súčasne nádejou. Pobáda nás chápať zmysel času a dejín ako „kairos“ – vhodnú príležitosť k našej spáse. Ježiš vykreslil túto tajomnú skutočnosť mnohými prirovnaniami: v rozprávaní o služobníkoch čakajúcich na návrat pána, v podobenstve o pannách, ktoré čakajú na ženícha alebo v podobenstve o sejbe a zbere úrody.
Vo svojom živote je človek v nepretržitom očakávaní: keď je dieťaťom, chce dospieť, ako dospelý sa usiluje o realizáciu a úspech, keď mu pribudnú roky, čaká na zaslúžený odpočinok. Príde však čas, keď objaví, že dúfal príliš málo, ak mu okrem jeho profesie alebo spoločenského postavenia nezostane nič iného, v čo by dúfal.




.jpg&w=1200&q=75)
.jpg&w=1080&q=75)














Diskusia k článku
4Matúš Marcinčin
Pred 2 dni
Vďaka! Požehnaný advent!
Vladimír Palko
Pred deň
Vskutku požehnaný advent!
Palo Satko
Pred deň
Netyka sa to len Benedikta, ale papežov všeobecne. Veriaci vyzdobia stromček, kuchar urobi kapra, mníšky upracu, pripadne darčeky vybavi majordomus, to sa potom lahko "spomaluje".